Цікаво було подивитись чи виправдані звинувачення Уряду мереж АЗС у необгрунтованому зростанні роздрібних цін на паливо і запровадження обмеження надбавки в 7 і 5 грн за літр. Графік нижче – мої швидкі прикидки на основі наявних даних Держстату, Світового банку та НБУ.
Отже трішечки пояснень:
Роздрібні ціни на паливо в Україні (бензин та дизель) – дані Держстату
Середня світова ціна на нафту – дані Світового банку
На основі світових цін на нафту, коефіцієнту перетворення ціни нафти в бензин та дизель, акцизу (0,213 євро/л) та ПДВ (20%) можна приблизно порахувати розрахункову вартість палива в Україні (без надбавки АЗС). В частині коефіцієну перетворення цін нафти в бензин/дизель, я взяв один до 1,3. Взагалі то можна 1 до 1,2, але плюс ще логістика, то взяв 1,3.
Поки що чотири висновки напрошується:
1) Обмеження надбавки в 5-7 грн за літр може зробити не вигідним реалізацію палива для мереж АЗС. Не даремно виходить вчора була відповідна заява OKKO щодо преміальних палив (див в коментарі)
2) Знаючи, що роздрібним цінам властива інертність (порівняно із оптовими), то для мене динаміка на графіку виглядає норм.
3) Як на мене, підстав розбиратись із цінами було більше в 2019 та 2020 роках, ніж зараз
4) Ну і взагалі, регулювати адміністративно націнки/ціни – це вкрай погана ініціатива, особливо на роздрібному ринку палив. Якщо вже і є підстави для цього, то це сфера компетентності Антимонопольного комітету України
No comments:
Post a Comment