Вчора Комітет з питань аграрної та земельної політики ухвалив пропозиції до проекту Державного бюджету на 2021 рік. Принципова позиція Комітету - державна підтримка аграріїв має бути збільшена до 1% аграрного випуску, тобто до 8,4 млрд. грн.
Як на мене, то це досить слабка позиція прив’язувати держпідтримку до 1% аграрного випуску (навіть якщо це і записано в Бюджетному кодексі).
1) Ця нома по факту і формально навіть перевиконана в теперішньому проекті Держбюджету. По факту, підтримка аграріїв є не тільки пряма (субсидії), але і непряма; через, наприклад, фінансування системи харчової безпечності, фітосанітарної безпеки, захисту здоровя тварин і тд, тобто через фінансування суспільних благ (це навіть так згідно застарілого як «запорожець» Закону України Про джержпідтримку сільського господарства України, ст17.7.) . Прямих субсидій в нас зараз заплановано на 4 млрд грн. Але непрямої підтримки в нас є принаймні 6 млрд грн – на діяльність і заходи Держпроспоживслужби (ДПСС). Без цих 6 млрд грн на ДПСС про аграрний експорт можна фактично забути. Я вже не згадую про інші речі, на які вцілому виділяється ще 2,5 млрд грн. Тобто по факту ми вже маємо державну підтримку аграріїв на рівні 12,5 млрд грн – значно більше 1% аграрного випуску.
2) Можна також натомість запитати в сільгоспвиробників – юридичних осіб (бо, власне, це вони в основному отримують субсидії), а скільки вони, власне, сплачують податків, що вимагають субсидій. Тільки я би тут не враховував ПДВ, ПДФО, ЄСВ, земельний податок, військовий збір і тд, оскільки в даному випадку вони є лише податковими агентами – тобто не є фактичними платниками. Навіть єдиний податок 4ої групи теж сумнівна річ. Але якщо брати тільки його, то 4 млрд грн – більше, ніж аграрії фактично сплачують до бюджету.
Змінювати потрібно риторику і підходи до підтримки – тоді і легше буде аргументувати, чому потрібно більше грошей.
No comments:
Post a Comment