Позавчора (27 жовтня) випала нагода модерувати панельну дискусію на міжнародному онлайн форумі TRANS EXPO ODESSA 2020 на тему «Конкурентоспроможна та ефективна транспортна система України: синергія поєднання потенціалу всіх видів транспорту». Нижче – поважні учасники панельної дискусії та теми доповідей. Одразу хочу сказати, всі доповіді були доволі цікавими і дискутабельнами (в плані такі, які мотивують до запитань та обговорень). Нижче зупинюсь на деяких деталях дискусії, які хотів би виділити.
Спочатку (для затравки), я зовсім коротко спробував дати оцінку теперішньому стану транспортній системі з позиції обслуговування економіки України:
✅Україна генерує значно більші показники обсягу транспортування на одиницю ВВП порівняно з іншими країнами Європи. Це означає, що врешті-решт, споживачі змушені платити забагато за споживчі товари, а виробники отримують менші доходи. Для прикладу, сільгоспвиробник зернових зараз отримує біля 70% експортної ціни, в той час як в США американський фермер 85%, а в ЄС європейський всі 90%
✅Логістична/транспортна система України вимагає значного оновлення та інвестицій для підтримки подальшого економічного розвитку країни (див рис із порівнянням із Німеччиною та Польшею). Слабкі місця української логістики також відображені у її низькому місці в Індексі ефективності логістики Світового банку (див рисунки нижче). Особливо, Україна відстає у якості торгівельної та транспортної інфраструктури (наприклад, порти, залізничні шляхи, дороги, інформаційні технології - ‘Інфраструктура), у ефективності митних та прикордонних процедур оформлення ('Митниця') та у компетенціях та якості логістичних послуг — автомобільні вантажні перевезення, експедиція, митне брокерство ('Якість та компетенції логістики’).
Тепер цікаві тези від спікерів, з моєї точки зору:
☝️Франтішек Буреш – член правління АТ «Укрзалізниця»: йде робота в напрямку вертикального розділення УЗ на окремі бізнес одиниці (за європейською моделлю https://t.me/oleg_nivievskyi/50). Це дозволить покращити ефективність та вартість перевезень як вантажних, також і пасажирських. Проте інвестиції в залізничку інфраструктуру – вкрай важливе питання, де має бути задіяний держбюджет і потрібно віднаходити механізми залучення приватних інвестицій в інфраструктуру (на основі державно-приватного партнерства, наприклад)
☝️Іштван Хайнцінгер - головний економіст регіональних транспортних програм, Європейський інвестиційний банк (ЄІБ): ЄІБ вже інвестує і планує інвестувати в транспортну інфраструктуру України. Наразі всі інвестиційні потреби в інфраструктуру оціночно сягають до 500 млрд євро. Але однією з головних перешкод наразі є регуляторне середовище, наприклад відсутність закону про внутрішні водні шляхи, певний безлад в управлінні портовою галуззю, не реформований залізничний сектор тощо.
☝️Дмитро Очколяс, ведучий партнер Міжнародної юридичної служби INTERLEGAL: для створення та функціонування логістичних хабів може підійти модель ТПР (териотрії пріоритетного розвитку), але з фокусом не на податкові пільги та привілеї. До речі я в попередніх дописах писав вже про фактори успізу СЕЗів/ТПРів у світі (https://t.me/oleg_nivievskyi/44).
☝️Аднан Рахман керівник проекту «Підтримка органів влади України в розробці національної транспортної моделі та майстер-плану» (проект фінансується ЄС). «Розвиток конкурентоздатного та ефективного транспортного сектору в Україні». Мені сподобалась тріада факторів/передумов ефективного транспортного сектору: thinkware, software and hardware. Особливо в частині thinkware, яка означає наявність даних та кваліфікованих кадрів робити політику на основі даних та фактів, робити адекватну аналітику та дослідження. Аднан був дуже здивований, що в Україні вони не змогли знайти адекватних спеціалістів із побудови Транспортної моделі України. Зі свого боку, так хочу з цим погодитись на всі 100% і саме це відзначив вище. Томі навесні наступного року в Київській школі економіки (разом із Андрій Шкляр, ЦТС) ми запускаємо новий курс з транспортної економіки!
☝️Віктор Довгань, експерт проекту «Підтримка органів влади України в розробці національної транспортної моделі та майстер-плану». Дуже сподобався підхід – все, що можна приватизувати/аутсорсити в приватні руки – треба робити, крім інфраструктури, держава має забезпечувати безпеку перевезень на воді, морі, залізниці та автодорогах.
Учасники панельної дискусії та теми
доповідей:
Франтішек Буреш – член правління АТ
«Укрзалізниця»
Траян Кебелєу, Посол, Заступник генерального
секретаря Постійного міжнародного секретаріату ОЧЕС
Іштван Хайнцінгер - головний економіст регіональних
транспортних програм, Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) . «ЄІБ – надійний
партнер з фінансування проектів транспортної інфраструктури України»
Дмитро Очколяс, ведучий партнер Міжнародної
юридичної служби INTERLEGAL. «Удосконалення нормативно-правової бази розвитку
інтермодальних, мультимодальних перевезень, транспортної логістики, законодавчі
аспекти створення та функціонування логістичних хабів»
Аднан Рахман та Віктор Довгань, проект «Підтримка
органів влади України в розробці національної транспортної моделі та
майстер-плану» (проект фінансується ЄС). «Розвиток конкурентоздатного та
ефективного транспортного сектору в Україні»
Філіп Свенс – Президент ДП «КТО». «Створення відкритого доступу та ефективних інтермодальних
послуг в Україні»
Микола Здвижков, Віце-президент Capital Times. «Залучення
фінансування в логістичні проекти»
Михаль Супак – менеджер по роботі з ключовими
клієнтами, порт Гданьск. «Гданьск –
інтеграційна платформа для різних видів транспорту в контексті логістичного
ланцюга між Балтійським и Чорним морями»
Яцек Пєхота - Президент Польсько-Української
Господарчої Палати. «Польсько-українські
економічні відносини. Перспективи та напрямки співпраці»
No comments:
Post a Comment