Thursday, October 29, 2020

Конкурентноспроможна та ефективна транспортна система України

Позавчора (27 жовтня) випала нагода модерувати панельну дискусію на міжнародному онлайн форумі TRANS EXPO ODESSA 2020 на тему «Конкурентоспроможна та ефективна транспортна система України: синергія поєднання потенціалу всіх видів транспорту». Нижче – поважні учасники панельної дискусії та теми доповідей. Одразу хочу сказати, всі доповіді були доволі цікавими і дискутабельнами (в плані такі, які мотивують до запитань та обговорень). Нижче зупинюсь на деяких деталях дискусії, які хотів би виділити. 

Спочатку (для затравки), я зовсім коротко спробував дати оцінку теперішньому стану транспортній системі з позиції обслуговування економіки України: 

✅Україна генерує значно більші показники обсягу транспортування на одиницю ВВП порівняно з іншими країнами Європи. Це означає, що врешті-решт, споживачі змушені платити забагато за споживчі товари, а виробники отримують менші доходи. Для прикладу, сільгоспвиробник зернових зараз отримує біля 70% експортної ціни, в той час як в США американський фермер 85%, а в ЄС європейський всі 90%

✅Логістична/транспортна система України вимагає значного оновлення та інвестицій для підтримки подальшого економічного розвитку країни (див рис із порівнянням із Німеччиною та Польшею). Слабкі місця української логістики також відображені у її низькому місці в Індексі ефективності логістики Світового банку (див рисунки нижче). Особливо, Україна відстає у якості торгівельної та транспортної інфраструктури (наприклад, порти, залізничні шляхи, дороги, інформаційні технології - ‘Інфраструктура), у ефективності митних та прикордонних процедур оформлення ('Митниця') та у компетенціях та якості логістичних послуг — автомобільні вантажні перевезення, експедиція, митне брокерство ('Якість та компетенції логістики’). 

Тепер цікаві тези від спікерів, з моєї точки зору:

☝️Франтішек Буреш – член правління АТ «Укрзалізниця»: йде робота в напрямку вертикального розділення УЗ на окремі бізнес одиниці (за європейською моделлю https://t.me/oleg_nivievskyi/50). Це дозволить покращити ефективність та вартість перевезень як вантажних, також і пасажирських. Проте інвестиції в залізничку інфраструктуру – вкрай важливе питання, де має бути задіяний держбюджет і потрібно віднаходити механізми залучення приватних інвестицій в інфраструктуру (на основі державно-приватного партнерства, наприклад)

☝️Іштван Хайнцінгер - головний економіст регіональних транспортних програм, Європейський інвестиційний банк (ЄІБ): ЄІБ вже інвестує і планує інвестувати в транспортну інфраструктуру України. Наразі всі інвестиційні потреби в інфраструктуру оціночно сягають до 500 млрд євро. Але однією з головних перешкод наразі є регуляторне середовище, наприклад відсутність закону про внутрішні водні шляхи, певний безлад в управлінні портовою галуззю, не реформований залізничний сектор тощо.  

☝️Дмитро Очколяс, ведучий партнер Міжнародної юридичної служби INTERLEGAL: для створення та функціонування логістичних хабів може підійти модель ТПР (териотрії пріоритетного розвитку), але з фокусом не на податкові пільги та привілеї. До речі я в попередніх дописах писав вже про фактори успізу СЕЗів/ТПРів у світі (https://t.me/oleg_nivievskyi/44).

☝️Аднан Рахман керівник проекту «Підтримка органів влади України в розробці національної транспортної моделі та майстер-плану» (проект фінансується ЄС). «Розвиток конкурентоздатного та ефективного транспортного сектору в Україні». Мені сподобалась тріада факторів/передумов ефективного транспортного сектору: thinkware, software and hardware. Особливо в частині thinkware, яка означає наявність даних та кваліфікованих кадрів робити політику на основі даних та фактів, робити адекватну аналітику та дослідження. Аднан був дуже здивований, що в Україні вони не змогли знайти адекватних спеціалістів із побудови Транспортної моделі України. Зі свого боку, так хочу з цим погодитись на всі 100% і саме це відзначив вище. Томі навесні наступного року в Київській школі економіки  (разом із Андрій Шкляр, ЦТС) ми запускаємо новий курс з транспортної економіки!

☝️Віктор Довгань, експерт проекту «Підтримка органів влади України в розробці національної транспортної моделі та майстер-плану». Дуже сподобався підхід – все, що можна приватизувати/аутсорсити в приватні руки – треба робити, крім інфраструктури, держава має забезпечувати безпеку перевезень на воді, морі, залізниці та автодорогах.

Учасники панельної дискусії та теми доповідей:

Франтішек Буреш – член правління АТ «Укрзалізниця»

Траян Кебелєу, Посол, Заступник генерального секретаря Постійного міжнародного секретаріату ОЧЕС

Іштван Хайнцінгер - головний економіст регіональних транспортних програм, Європейський інвестиційний банк (ЄІБ) . «ЄІБ – надійний партнер з фінансування проектів транспортної інфраструктури України»

Дмитро Очколяс, ведучий партнер Міжнародної юридичної служби INTERLEGAL. «Удосконалення нормативно-правової бази розвитку інтермодальних, мультимодальних перевезень, транспортної логістики, законодавчі аспекти створення та функціонування логістичних хабів»

Аднан Рахман та Віктор Довгань, проект «Підтримка органів влади України в розробці національної транспортної моделі та майстер-плану» (проект фінансується ЄС). «Розвиток конкурентоздатного та ефективного транспортного сектору в Україні»

Філіп Свенс – Президент ДП «КТО». «Створення відкритого доступу та ефективних інтермодальних послуг в Україні»

Микола Здвижков, Віце-президент Capital Times. «Залучення фінансування в логістичні проекти»

Михаль Супак – менеджер по роботі з ключовими клієнтами, порт Гданьск.  «Гданьск – інтеграційна платформа для різних видів транспорту в контексті логістичного ланцюга між Балтійським и Чорним морями»

Яцек Пєхота - Президент Польсько-Української Господарчої Палати.  «Польсько-українські економічні відносини. Перспективи та напрямки співпраці»





No comments:

Post a Comment