Не думав про це сьогодні писати, але рекомендація мого поважного та старшого колеги Расcелла Піттмана статті про реформу залізниці в США змінила плани. Чому це важливо? Бо рекомендована стаття важлива в контексті теперішньої реформи Укрзалізниці і демонструє особливості реформи залізниці в США та просто разючі результати, які це дало.
Нагадаю, що наразі в Україні запроваджується (дуже повільно)
так звана Європейська модель реформи
та роботи залізниці, згідно до Угоди про Асоціацію з ЄС (додаток
XXXII Угоди та законопроєкт 1196-1). Суть
європейської моделі/реформи (законопроекту 1196-1) полягає у «вертикальному розбитті» застарілої та вертикально-інтегрованої
державної монополії Укрзалізниці на монопольного оператора/утримувача залізничної
інфраструктури та принаймні одну компанію перевізника вантажів та пасажирів,
яка конкуруватиме з іншими приватними первізниками. Звичайно, це буде
значним кроком вперед, оскільки це значно покращить за рахунок конкуренції
питання навності ятяги, вагонів та ефективності переверезень. Проте, це не
вирішить в рівній мірі важливе питання інвестицій в застарілу інфраструктуру,
якою буде володіти все та ж монополія і встановлювати вартісь (навіть) доступу
до інфраструктури.
Американська модель
дозволяє питання інвестицій в інфраструктуру ефективно вирішити. Ця модель
передбачає «горизонтальне розбиття»
державної монополії на декілька вертикально інтегрованих компаній (операторів
інфраструктури та перевізників), які конкурують між собою географічно або на
паралельних напрямках ціною та якістю послуг за клієнтуру –
вантажовідправителів. Ця модель виявилась супер успішною в частині залучення
інвестицій в розвиток інфраструктури, вартості та якості перевезень в США,
Канаді та Мексиці. Вартість перевезень, наприклад, в реальних цінах впала на
45% з 80х років до 2016 року (див рис нижче, хоча номінально вона дещо зросла з
2004го року).
Мені видається американська модель більш адекватною до
українських реалій, оскільки в ній більше конкуренції і менше регулювання.
Проте навіть за європейської моделі це буде значний прорив для реформи
управління та функціонування галуззі. А проблему інвестицій в інфраструктуру
можна спробувати вирішити за рахунок державно-приватного партнерства.
Список цікавої, на мій погляд літератури з цього приводу:
Расселл Піттман
Реформа
Укрзалізниці: Обговорення двох хороших способів створити сонкуренцію
Реформувати
та оживити Укрзалізницю. Укрзалізниця може використовувати американську
модель для реформ. Відповідь на статтю Джефферсона Сінклера
Реформа
залізниці: інфраструктура та інвестиції
Як
Приватизувати Українську Залізницю?
ПозаШтатний
План, або Чому для Української Залізничної Реформи Неприйнятна Модель
Сполучених Штатів
Також
раджу ознайомитись із 6-ма зовсім свіжими консультаційними дослідженнями Світового
банку щодо реформи Укразалізниці
Ukraine
- Ukrzaliznytsia Modernization Strategy : Summary Report - Using Market Opening
to Catalyze Railway Reforms
Ukraine - Ukrzaliznytsia Modernization Strategy : Policy Note 1 - Preparations for the Opening of Ukraine’s Rail Cargo Market
Ukraine
- Ukrzaliznytsia Modernization Strategy : Policy Note 2 - Managing Loss-Making
Mainline Passenger Services
Ukraine – Ukrzaliznytsia Modernization Strategy : Policy Note 3 - Selected Cargo Business Issues
Ukraine – Ukrzaliznytsia Modernization Strategy : Policy Note 4 – Debt Management
Ukraine – Ukrzaliznytsia Modernization Strategy : Policy Note 5 - Infrastructure Asset Management
No comments:
Post a Comment